Silvia Horecká: Mojim poslaním je šíriť povedomie o kvalitných potravinách!

Silvia Horecká: Mojim poslaním je šíriť povedomie o kvalitných potravinách!

Silvia je odborníčkou vo svojom fachu!  V našom rozhovore s ňou prezradí svoju cestu ku gastronómii a stravovaniu. Okrem iného sa dozviete aj to aké najčastejšie otázky dostáva od mamičiek a prezradí aj najobľúbenejšie recepty svojich detí. Ako bonus vám prezradí 3 rady pre mamičky, ktoré začínajú s príkrmami.

Ako si sa dostala do sveta gastronómie a čo mu sa presne venuješ?

Svet gastronómie ma obklopuje od malička, pochádzam z rodiny, kde obaja rodičia pracovali v gastronómii. Otec bol riadiacim pracovníkom v niekoľkých prevádzkach, zberateľom gastrokníh, porcelánu a rôznych gastrofaktov a mama bola vychýrená cukrárka, pracovala jedno obdobie v účelovom zariadení úradu vlády a chystala hostiny pre štátne návštevy.

Byť súčasťou tohto sveta je pre mňa od malička úplne prirodzené, ako päť ročná som ovládala štandartné aj slávnostné nastieranie tabule, čas som trávila v reštauráciách, cukrárňach, kde som ako dieťa musela čušať, nevyrušovať a dovolené mi bolo kresliť si a vyfarbovať, možno aj preto som si vybrala ako prvú, strednú školu s výtvarným zameraním. Napriek tejto drobnej rebélii som pri práci s potravinami zostala, je zároveň aj mojim hobby a nič by som na tomto rozhodnutí nemenila.

Dnes pracujem ako nezávislý gastrokonzultant, catering koordinátor, auditor, venujem sa vytváraniu jedálnych lístkov pre reštauračný segment a vývoju prémiových potravín. Viac ako 15 rokov vediem kurzy varenia, edukatívne kurzy pre znevýhodnené stravovacie skupiny /celiakia, histamínová intolerancia, potravinové alergie, diabetes, fenylketonúria a iné patológie/. Mojim poslaním je šíriť povedomie o kvalitných potravinách, som za verejné stravovanie bez polotovarov a tento zámer sa snažím presadiť v reštauračnom odvetví. Som za návrat k tradičnému vareniu tak ako to bolo v prvej polovici minulého storočia.

Mamičky veľmi dobre poznajú tvoj blog, kurzy a semináre. Čo je ich primárnym cieľom?

Ako som už spomínala primárnym cieľom mojej práce je edukácia, snažím sa nájsť vhodný spôsob ako predstaviť ľudom benefity varenia z jednodruhových, tradičných, lokálnych aj menej známych potravín. Vidím v tom jedinú možnosť ako sa vyhnúť industrializovaným potravinám a surovinám,  ktoré nám spôsobujú v konečnom dôsledku zdravotné problémy.

Aké najčastejšie otázky ti dávajú mamičky? Ktoré sa opakujú najčastejšie?

Najčastejšie otázky sa skloňujú na tému správneho načasovania prvých príkrmov, taktiež ich zaujíma spôsob využitia rôznych potravín ako sú sladidlá, cukry, mlieko a mliečne produkty, zaujíma ich vláknina a jej význam v stravovaní, náhrady mlieka a pomerne častou otázkou je či je vhodné používať do troch veku rokov biely rožok 😊

Tvoje 3 najobľúbenejšie recepty, ktoré varíš svojim deťom?

Moje dve staršie dievčatá sú už dospelé, ich jedálniček viac menej už nemám pod kontrolou, ale keď sa stretneme u nás doma, najradšej im pripravujem rybky ako pražmu, morského vlka, lososa so šalátom, bylinkami s mojou ,,špeci“ zálievkou s topinamburovým sirupom, ume octom, sumakom, tapiokový puding s ovocím a tradičnú slepačiu polievku so šafránom. No a samozrejme husaciu pečeň po Grobsky a lokše.

Svojimi znalosťami a receptami si prispela do knihy MAMA, mňam. O akých informáciách sa dočítajú mamičky v knihe?

knihe Mama mňam, je takmer 40 stranový úvod vlastne na mieru ,,ušitý“ odpoveďami mamičkám, ktoré mi za posledné roky kládli množstvo otázok na mojej stránke Terapia jedlom, v mailoch, na kurzoch, seminároch a rôznych verejných podujatiach. Tie najviac rezonujúce som spracovala do odpovedí, bohužiaľ nedali sa obsiahnuť všetky zaujímavé témy, budem sa im však postupne venovať na mojom blogu. Zatiaľ v knihe nájdete informácie o materskom mlieku, poradím vám aké tuky si vybrať pre vášho drobca, akú zeleninu a ovocie môžeme ponúknuť ako prvý príkrm, ako pracovať s cviklou a čo v sebe ukrýva táto zelenina, všetko podstatné o rybách, mäsa a vajíčkach, ktoré mlieko je to najlepšie, prečo treba striedať bylinkové čaje a samozrejme vláknina a základné informácie okolo nej /koľko, v akom veku?/.

Čím sú recepty od teba v knihe špecifické?

V mojich receptoch, ktoré nájdete v knihe, používam veľa tradičnej zeleniny a typické jednoduché technologické úpravy jedál pre náš región /kaša fučka/, niečo z mojej obľúbenej mediteránskej kuchyne a nesmie chýbať ani tapioka, výborná potravina s obsahom prebiotika-rezistentného škrobu.

Na záver: aké 3 rady v oblasti výživy by si dala mamičkám, ktoré začínajú s príkrmami?

Hovorilo sa, že každá mama najlepšie vie, čo svojmu dieťaťu ponúknuť, pretože ona ho najlepšie pozná. Kedysi bol výber prvých príkrmov determinovaný rodinnými tradíciami, dobrými radami starých mám, ktoré sa dedili z generácie na generáciu. Dnes v čase internetov a ustupujúceho zdravého rozumu, sú v popredí nezmyselné trendy, podporené mocným marketingom, niekedy veľmi presne a neviditeľne dávkovaným, už nastávajúcim mamičkám. Je dôležité si zachovať chladnú hlavu a nepodľahnúť. Vyberať si z klasických potravín, najlepšie jednodruhových, variť a piecť doma. Dávať prednosť lokálnym potravinám pokiaľ ide o mliečne produkty, vajíčka a mäso, čím bližšie je ku nám zdroj, chovateľ či pestovateľ produktu a suroviny, tým lepšie. Nebáť sa tropického ovocia v zimnom období, mnohé sú domestikované /banány/, citrusy si vyberať v bio kvalite a jablká, hrušky najlepšie slovenské. Variť strukovinové, hŕstkové polievky, mäso a koláče jedávať striedmo, no a naučiť sa nebyť otrokom dieťaťa. Pohoda, neumyté hrnce a upatlané detské rúčky patria k životu, naučme sa byť vďačné aj za jednoduché jedlo a neplytvajme ním. Obmedzte nákup balených polotovarov na minimum. Pokojne si vystačíte s maslom, jogurtom, syrmi a sem tam kvalitná šunka, či čokoláda. Všetko ostatné sa dá pripraviť doma, rešpektujete tak prírodu a prispievate k potravinovej bezpečnosti a udržateľnosti potravinových systémov.